Pressinőukogu
Eesti Ajalehtede Liit
Eesti Ajalehtede Liit
TRÜKI  |  ESTONIAN PRESS COUNCIL  |  СОВЕТ ПО ПРЕССЕ

Kaebus nr 592
Pressinõukogu otsus 19.11.2015

Postimees ei rikkunud head ajakirjandustava

Pressinõukogu arutas Eesti Konservatiivse Rahvaerakonna (EKRE) kaebust Postimehe veebis 6. oktoobril 2015 ilmunud artikli „EKRE kasutab Kremli propagandatrikke: vanad kaadrid serveeritakse uute pähe“ peale ja otsustas, et Postimees ei ole rikkunud head ajakirjandustava.

Postimehe veebis avaldatud artikkel räägib sellest, et TudengTV saates Fookus tuli välja asjaolu, et EKRE pagulaste vastane propaganda tugineb muuhulgas vanadel piltidel ja Buduaar.ee-l. EKRE Riigikogu fraktsiooni esimees Martin Helme selles probleemi ei näe.

EKRE kaebas Pressinõukogule, et Postimees ei ole kontrollinud info tõesust ja allikate usaldusväärsust. Kaebuses märgiti, et saates mainitud Buduaari juhtum leidis laialdast kajastust meedias ja Buduaari väljatoomine devalveerib esitatud fakti usaldusväärsust. EKRE ei ole rahul, et artiklis ei pöördutud EKRE esindaja ja/või Martin Helme poole kommentaari saamiseks, vaid on ainult saadet refereeritud. EKRE märgib kaebuses, et neil ei ole midagi ühist ei Kremli ega selle propagandaga ja selline võrdlus on kohatu. Kaebaja lisas, et saates viidatud trükises kasutatud fotod olid illustratiivsed ja tegu oli propagandamaterjaliga, mitte ajakirjandusega. Kaebaja märkis, et Martin Helmet ja tema vastust refereeritakse naeruvääristavalt, mitte ei kajastata neutraalselt ja objektiivselt.

Postimees vastas Pressinõukogule, et vahendas TudengTV uudist pärast selle sisu kontrollimist. Teema olulisust arvesse võttes muutis Postimees kõnekamaks vaid artikli pealkirja. Leht märkis, et ei ole avaldanud ebatäpset infot ja ka TudengTV saates edastatud info ei ole vale, nagu väidab EKRE. Saates, mida Postimees refereerib, osaleb ka EKRE aseesimees ja fraktsiooni juht Martin Helme, kelle kommentaar on loos (nii videos kui ka kirjas) olemas. Martin Helme vastust ei ole refereeritud naeruvääristavalt, vaid sõna-sõnalt on üles kirjutatud kogu tekst, mis ta väljaande kohta saates ütles. Seega pole õige, et EKRE ei ole saanud sõna kriitilise materjali kaitseks, märgib leht. EKRE on saanud sõna oma propaganda kommenteerimiseks ja faktipõhiste süüdistuste ümber lükkamiseks. Postimees lisas, et EKRE on küll rõhutanud, et ei tegele ajakirjandusega, kuid see ei saa olla õigustus väärinfo jagamisele. Samal ajal ei tea EKRE lendlehti lugev inimene, et fotol olev laev ei seisa hetkel Aafrika rannikul või, et tüdruku kuritarvitamisjuhtum pole nii mustvalge, märkis Postimees. Lehe väitel tuleb siit ka paralleel Venemaaga, kus meediaväljaanded on valitsuse võimu all ning edastavad vahendeid valimata just sellist sõnumit nagu valitsus soovib. Vene propaganda näiteid on Postimees korduvalt kajastanud.

Pressinõukogu otsustas, et Postimees ei ole rikkunud ajakirjanduseetika koodeksit. Pressinõukogu leiab, et tegemist on refereeringuga, kus sõna on saanud mõlemad pooled. Pressinõukogu hinnangul ei ole Martin Helme kommentaari kuidagi naeruvääristatud. Samuti on Pressinõukogu hinnangul põhjendatud artikli pealkiri.

Pressinõukogu

 

 



Pressinõukogu

Pärnu mnt 67a
10134 Tallinn Estonia
Tel. +372 646 3363
Fax. +372 631 1210
pn@eall.ee



Tagasi  -  Esilehele